dr Anna Góral

project manager, specjalista w zakresie pozyskiwania zewnętrznych funduszy i zarządzania projektami

Nowoczesny menedżer kultury, czyli kto?

• Menedżer w instytucji kultury pomaga lepiej ją zorganizować, uczynić ją nowocześniejszą oraz lepiej komunikującą się ze światem zewnętrznym • Menedżer kultury to osoba, która powinna łączyć w sobie cechy ekonomisty, sprawnego zarządcy oraz kreatywnego animatora kultury • Istnieje wiele programów i projektów, w ramach których pracownicy instytucji kultury mogą nabywać oraz doskonalić swoje kompetencje menedżerskie

Biblioteki jako lokalne centr@ walki z wykluczeniem cyfrowym seniorów

• Nowoczesna biblioteka to taka, która nie tylko posiada dostęp do Internetu, ale również upowszechnia korzystanie z niego • Biblioteki powinny zadbać o włączenie cyfrowe wszystkich swoich użytkowników, a przede wszystkim seniorów • Biblioteki mogą korzystać z wielu programów i funduszy, w ramach których można pozyskać środki finansowe na projekty z zakresu podnoszenia kompetencji cyfrowych

Instytucja kultury a samorząd — jak dobrze organizować współpracę?

• Samorząd gminny powołuje instytucje kultury, ponieważ prowadzenie działalności kulturalnej jest jego zadaniem własnym o charakterze obowiązkowym • Podstawą dobrej współpracy jest komunikacja • Kierunki rozwoju instytucji kultury powinny być efektem współpracy i wzajemnych oczekiwań ze strony władz samorządowych, społeczności lokalnej oraz instytucji kultury

Kultura dostępna dla wszystkich — także dla osób niepełnosprawnych

• Myśląc o zwiększaniu dostępności instytucji kultury, należy pamiętać nie tylko o niepełnosprawnych ruchowo, ale również o osobach z wadami wzroku, słuchu czy z innymi dysfunkcjami • Zwiększenie dostępności instytucji kultury dla osób niepełnosprawnych nie zawsze wymaga dużych nakładów finansowych, często wystarczy dobra wola i elastyczność • Przedstawiciele placówek kulturalnych muszą zrozumieć potrzeby osób niepełnosprawnych i wyjść im naprzeciw

Dlaczego warto działać w sieci instytucji kultury?

• Istnieje wiele stowarzyszeń i sieci współpracy instytucji kultury oraz ich pracowników • Działanie w sieci to nie tylko płacenie składek członkowskich, ale także szansa na poszerzenie swojej wiedzy, kontaktów, możliwość wspólnej realizacji projektów • Zrzeszając się w sieci, instytucje kultury stają się bardziej „widzialne” i „słyszalne”

Jak napisać skuteczną ofertę sponsorską?

• Pierwszym krokiem do znalezienia sponsora jest stworzenie atrakcyjnej oferty sponsorskiej • W ofercie sponsorskiej należy wskazać nie tylko korzyści dla sponsora, ale również oczekiwania względem niego • Należy pamiętać, że sponsoring jest relacją partnerską, z której profity czerpią obie strony

8 sztuczek, jak zachęcić dzieci do odwiedzania muzeum

• Już od najmłodszych lat dzieci powinny przebywać w otoczeniu kultury i sztuki, uczyć się ją doceniać oraz traktować jako ważny element życia • Najbardziej efektywnym sposobem nauczenia dzieci przebywania ze sztuką jest zabawa • Należy przełamać wszechobecny stereotyp, że muzeum to świątynia, w której sztukę należy jedynie wielbić i kontemplować

Sztuka jest dla widza, czyli zarządzanie publicznością w instytucji kultury

• Należy pamiętać, że publiczność instytucji kultury to nie tylko młodzież szkolna, to także dzieci, studenci, dorośli, osoby starsze • Zawsze trzeba myśleć o odbiorcach wydarzeń kulturalnych i włączać ich w działania instytucji • Warto monitorować, jak odbiorcy reagują na działania instytucji kultury — dzięki temu będzie wiadomo, co należy usprawnić

Jak działalność instytucji kultury wpływa na zarządzanie dziedzictwem kulturowym?

• Zadaniem instytucji kultury jest przekazywanie wiedzy na temat kultury i dziedzictwa kulturowego regionu całej społeczności lokalnej • Instytucje kultury powinny prowadzić szeroką działalność informacyjną o działaniach i wydarzeniach kulturalnych w regionie oraz o jego bogactwie kulturowym • Warto zaangażować przedsiębiorców do działań wspierających promocję lokalnych walorów kulturowych, a organizatora do współpracy przy realizacji planowanych przedsięwzięć

Czy wirtualne muzeum to tylko e-wystawa?

• Wirtualne muzeum to nie tylko e-wystawa, to przede wszystkim przestrzeń aktywnej, dwustronnej interakcji z użytkownikami • Zadaniem wirtualnych muzeów jest przygotowanie gościa do wizyty w realnym muzeum • Tworzenie społeczności wokół muzeów jest nie tylko nowym narzędziem udostępniania kolekcji muzealnych, ale również bardzo efektywną strategią promocyjną

Jak krok po kroku wypełnić wniosek o dotację?

• Streszczenie projektu jest jednym z najważniejszych elementów wniosku o dotację — od niego zależy, czy komisja konkursowa zainteresuje się projektem • Szanse mają te projekty, które są ściśle związane z celami statutowymi organizacji oraz wyraźnie wskazują, że realizują cele sponsora wskazane w regulaminie konkursu • Budżet projektu trzeba obliczać na podstawie cen brutto obowiązujących na rynku, nie ma sensu ich zawyżać, bo coraz częściej sponsorzy zwracają uwagę gospodarność

Małe granty na małe projekty

• Fundacja Orange nie wymaga od wnioskodawcy wnoszenia wkładu własnego oraz żadnych załączników na etapie składania wniosku • Do programu dotacyjnego Fundacji Kronenberga można przystąpić w kategorii inicjatyw lokalnych i obejmujących obszar większy niż województwo • Polsko-Amerykańska Fundacja Wolności w ramach Programu „Równać Szanse” co roku w sierpniu ogłasza Regionalny Konkurs Grantowy (RKG) skierowany m.in. do gminnych domów kultury i bibliotek